FRS aanwezig bij Techniek week Pieter Zandt College

FRS Urk werd uitgenodigd om mee te doen aan de techniek week van de Pieter Zandt College in Urk. Tijdens deze week krijgen leerlingen van de middelbare school uitleg over technieken en procedures bij verschillende beroepen. Zo was er ook een eenheid van de landmacht aanwezig. Aan FRS Urk werd gevraagd of zij uitleg wilde geven over hoe het FRS systeem werkt en hoe bepaalde handelingen onder leiding van een verpleegkundige uitgevoerd worden. Een team van het FRS Urk is hier naar toe gegaan.

Hieronder een kort verslag van vrijwilliger Teunis Verheij die op deze dag aanwezig was.

Tijdens de techniekweek op de Pieter Zandt hebben we als FRS-Urk een praktische les gegeven hoe een patiënt behandeld wordt waar we als FRS bijgeroepen worden.

Allereerst is de Lotus (persoon die slachtoffer speelt) begonnen met het aanbrengen van een aantal wonden. Ook leeft hij zich in in de opdracht (ziektebeeld). Toen de leerlingen in de klas plaats genomen hebben, zijn we begonnen. Het FRS-personeel is begonnen met het controleren van bloeddruk, hartslag en zuurstofgehalte in het bloed. Ook is de nek gefixeerd van de lotus omdat hij daar veel pijn aangaf. Er werd daarom ook een nekkraag toegepast.

Na de controle van de vitale functies, bleek er ook een open botbreuk te zijn aan het been. Deze werd afgedekt met een steriel gaasje en plakten het af met een stukje tape. Omdat het been gebroken was, moest het been gespalkt worden en dat is gebeurt met een vacuümspalk. Ook op het hoofd was een flinke snijwond en deze werd ook afgeplakt. Ondertussen controleerde de verpleegkundige de hele tijd de hartslag, bloeddruk en zuurstofgehalte in het bloed. Dat bleef gelukkig goed.

Een leerling uit de klas heeft geassisteerd met het vasthouden van het hoofd zodat deze niet kon bewegen om meer schade te voorkomen. Ook werd met behulp van een paar leerlingen de lotus gedraaid om de lotus op de wervelplank te krijgen. Op deze wervelplank is de lotus vastgesnoerd om zo extra schade aan de wervelkolom te voorkomen.

Na het praktische deel met de lotus, heeft elke leerling nog de gelegenheid gehad om zelf te reanimeren op een oefenpop. De leerlingen en ook de leraren hebben veel opgestoken van deze praktische les. Als FRS-Urk vonden we het leuk om op deze manier een bijdrage kunnen leveren aan het onderwijs en de gezondheidszorg op Urk.